وبلاگ بچه های هوشبری ساری

سلام!این وبلاگ به همت دانشجویان کارشناسی پیوسته هوشبری(ورودی نیمسال اول 89) دانشگاه علوم پزشکی مازندران ایجاد شده!همین....

وبلاگ بچه های هوشبری ساری

سلام!این وبلاگ به همت دانشجویان کارشناسی پیوسته هوشبری(ورودی نیمسال اول 89) دانشگاه علوم پزشکی مازندران ایجاد شده!همین....

سلام

اون دسته از دوستایی که دوست دارن تو نوشتن این وبلاگ کمکمون کنن توجه داشته باشن که واسه عضو شدن تو بلاگ اسکای داشتن ایمیل الزامیه چون واسه این کار باید به ایمیلتون دعوت نامه بفرستم!

همیشه خوش باشید وموفق

                            

                                     زندگی زیباتر از اونیه که تو فکرشو میکنی.....

ترفند های فوف العاده تقلب و نمره گرفتن(خداییش خیلی خنده داره)

از زبان یک دانشجوی...........؟؟؟؟؟؟

در این یادداشت قرار است در مورد آخرین متدهای روز جهان در زمینهی نحوهی محبت و نفوذ دانشجو به دل اساتید را بنویسم. تکتکش را در این سالها امتحان کردهام و حاضرم قسم بخورم که بدون استثنا، تمامش مفید و کارساز بوده است. خلاصه شاید این یادداشت را در قالب طنز بنویسم اما این تجربیاتم واقعا از هر جزوهای برای دانشجویان ضروریتر است. تضمینی و بدون درد و خونریزی!




                           واسه خوندن برید به ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

کپنوگراف

کپنوگراف چیست؟

نام اختصاری: مانیتورینگ CO2 اشباع شده، End Tidal CO2 (ETCO2)

 

 کپنوگراف به چه معنی است؟

 Capno : دی اکسید کربن Graph : صفحه نمایش جهت خواندن و ثبت کردن

 

برای چه به کار می‌رود؟

کپنوگراف میزان گاز CO2 در حجم هوای اشباع شده از ریه های بیمار را نشان می‌دهد.

 

فیزیولوژی :

 سلول های بدن انسان نیاز به اکسیژن دارند، و این اکسیژن توسط خون به آنها می‌رسد. O2 به سلول ها تحویل داده می‌شود و پس از مصرف آن به وسیله سلول ها، گاز CO2 سمی تولید شده با گردش خون خارج می‌شود. خون، گاز CO2 را به سمت مویرگ های موجود در ریه ها هدایت کرده تا در بازدم های بعدی به فضای خارج فرستاده شوند.

 

 

چگونه کار می‌کند؟

دو نوع کپنوگراف به نام هایMain stream و Side stream وجود دارد. کپنوگراف های Main stream دارای یک سنسور CO2 هستند، که به یک تعدیل کننده راه هوائی متصل شده است. این تعدیل کننده بین تیوب مربوط به داخل نای بیمار و جریان هوائی ونتیلاتور قرار می‌گیرد. سنسور از یک منبع نوری، یک واحد نمونه گازی و یک فیلتر برشی چرخ مانند مرتبط با آشکازساز نوری تشکیل شده، که وظیفه فرستادن نور مادون قرمز(Infra red) از طریق تعدیل کننده را به عهده دارد. نور مادون قرمز توسط CO2 در جریان هوای بیرون رونده جذب می‌شود. هر چه میزان گاز CO2 بیشتر باشد، میزان نور مادون قرمز بیشتری جذب شده و نور کمتری به آشکار ساز می‌رسد. در این صورت سیگنال تولید شده به کپنوگراف فرستاده می‌شود، تا نمودار مربوطه بر روی صفحه نمایش ترسیم شود. کپنوگراف های نوع Side stream از گاز موجود در مسیر هوایی از طریق یک لوله کوچک نمونه برداری می‌کنند در مکانی مشابه با محل قرارگیری سنسور کپنوگراف Main stream تمامی اندازه گیری ها و پردازش سیگنال در درون خود کپنوگراف Side stream انجام می‌شود به روشی مشابه کپنوگراف Main Stream

فلومتر پزشکی

فلومترها تجهیزاتی هستند که میزان فلوی گازهای پزشکی چون اکسیژن، هوا، اکسید نیتروژن و . . . را اندازه گیری و کنترل می کنند.

 

فلومتر به چه معنی است؟

فیزیولوژی گازهای پزشکی مانند اکسیژن، هوای تنفسی، اکسید نیتروژن نمونه گازهائی هستند که در ماشین های بیهوشی، ونتیلاتورها و یا مستقیما از طریق ماسک های تنفسی برای بیمار مورد استفاده قرار می گیرند. گاز اکسیژن به منظور افزایش سطح اکسیژن خون بیمارانی که مشکلات تنفسی دارد به کار می رود. ترکیب اکسید نیتروس و اکسیژن (entonox) برای کاهش درد و آرامش ماهیچه ها مورد استفاده قرار می گیرد. گازهای تنفسی و اکسیژن در ونتیلاتورها کاربرد دارند. فلومترها در تمامی موارد ذکر شده قابل استفاده خواهند بود.

 

چگونه کار می کند؟

فلومتر یک لوله شیشه ای باریک شونده به همراه یک گلوله فلزی که به واقع مسیری برای حرکت گاز درون لوله است. با افزایش حجم گاز درون لوله، گلوله در داخل این فضا به سمت بالا حرکت می کند که شاخصی برای نرخ فلوی گاز داخل لوله است. فلومترها مشخصا برای تمامی گازها طراحی شده اند، که البته نرخ فلو وابسته به ویسکوزیته و دانسیته گاز مورد استفاده است. تنها لوله و گلوله فلزی از اقلام تعمیری در فلومترها هستند. برخی از این ابزار یک دریچه شماره بندی شده برای اندازه گیری میزان فلو دارند که همانند نوع قبلی، تنها این لوله مندرج از اجزای تعمیری فلومتر به شمار می رود. عمدتا دریچه های سوزن مانند برای کنترل میزان فلوی عبوری مورد استفاده قرار می گیرند. زمانیکه این دریچه باز است، روزنه اطراف سوزن بزرگتر شده و فلو افزایش می یابد. در صورت بسته شدن، دریچه نباید بیش از اندازه سفت شود، زیرا به مرور زمان باعث نشتی گاز از فلومتر می شود.

 

واحد اندازه گیری فلو :

لیتر بر دقیقه