وبلاگ بچه های هوشبری ساری

سلام!این وبلاگ به همت دانشجویان کارشناسی پیوسته هوشبری(ورودی نیمسال اول 89) دانشگاه علوم پزشکی مازندران ایجاد شده!همین....

وبلاگ بچه های هوشبری ساری

سلام!این وبلاگ به همت دانشجویان کارشناسی پیوسته هوشبری(ورودی نیمسال اول 89) دانشگاه علوم پزشکی مازندران ایجاد شده!همین....

اکسید نیترو

  مطالعه در مورد اکسید نیترو توسط  نابغه جوانی    بنام هامفری داوی که یکی از بزرگترین دانشمندان قرن19 بود شروع شد. او تحصیلات خود را در شهر بندری پنزانس انگلیس     اغاز کرد و اساس مطالعات خود  را بر   روی   کار های   پریستلی و آنتونی لاوازیه در مورد طبیعت گاز ها قرار داد.     او سرپرستی گروه تحقیق را در انستیتوی بدوز کلیفتون انگلیس      که دارای اتاقک اکسید نیترو بود پذیرفت.این پذیرش بسیار متهورانه  بود چون در ان زمان تصور می شد گاز اکسید نیترو گاز خطرناکی   است و باعث مرگ می شود.

اساس کتاب داوی ان بود که اکسید نیترو   باعث احساس نشاط و شادمانی و بی دردی می شود. او در        مشاهداتش اورده است که"از انجا که بنظر می رسد اکسید نیترو قادر     به از بین بردن درد فیزیکی است ممکن است حین جراحی هایی    که خونریزی وسیع ندارند مفید باشد."داوی باعث ایجاد علایقی در مورد اکسید نیترو استنشاقی در اروپا و امریکا شد  اما خواص ضد دردی این گاز فراموش شد.برای حدود    50 سال بعد از کشف خواص بی دردی گاز های استنشاقی پزشکان    به ترسناک و درد اور بودن جراحی توجه نمی کردند.

در ابتدای قرن19تغیرات فرهنگی و باور های اجتماعی اجازه داد که جراحی بدون درد  دوباره مطرح شود. یکی از اولین پزشکانی که به حذف درد جراحی توجه کرد   هنری هیل هیکمن بود که در سال 1824نشان داد که استنشاق   دی اکسید کربن می تواند باعث کاهش درد در حیوانات شود.        در   همان زمان آنتون مسمر و رهروانش ادعا کردند که با القاء قدرت های مافوق طبیعه قادر به انجام جراحی بدون دارو هستند.    اگر چه ثابت شد که این روشها ناکارآمدنداما اذهان عموم را به احتمال وجود کنترل و کاهش درد سوق داد.

بنظر می رسد یک شیمی دان دوره گرد بنام گاردنر کیوکولتون  نقش مهمی در معرفی هوشبر های استنشاقی داشته است.کالتون که در دوره کوتاهی    مدرس دانشکده پزشکی بودءنمایشگاهی تاسیس کرد که نشاندهنده اثرات اکسید نیترو    استنشاقی بود.در شب 10دسامبر 1844 که نمایشی در محل اجتماعات هارتفورد بود یک مرد جوان بنام ساموئل کولی     تحت اکسد نیترو دچار اسیب به پا شد .هوراس ول یک دندانپزشک محلی که علاقه مند به دندان پزشکی  تحت بی دردی بود این حادثه را دید و از کولی  در مورد درد حین استنشاق اکسید نیترو سؤال کرد. وقتی که لی جواب داد که دردی      احساس نکرده است    ولز برای کولتون هماهنگ کرد تا صبح روز بعد تحت تأ ثیر   گاز ولز دندان خود را بصورت بدون درد توسط همکارش جان ریگرز خارج کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد